Միջնադար – մի ժամանակաշրջան, երբ աշխարհն ընկալվում էր սիմվոլիկ պատկերացումների ներքո, և արվեստում գերիշխում էր խորհրդաբանական մտածելակերպը …
Համաձայն քրիստոնեական պատկերացումների` եկեղեցին հանդիսանում է Տիեզերքի մոդելը երկրի վրա: Տաճարն ընդգրկում է ողջ Տիեզերքը և համարվում է վերջինիս խորհրդաբանական արտապատկերումը: Տաճարի կառուցվածքում ընկած է քրիստոնեության գլխավոր գաղափարը` մարդ-աստված հարաբերությունն ու երկիր-երկինք սիմվոլիկ կապը:
Վաղքրիստոնեական տաճարների` առաջին հերթին բազիլիկ կառույցների տարածական կազմակերպման մեջ ակնհայտ է արևմուտք-արևելք ուղղվածությունը, որում իրար են հաջորդում ատրիումը (բաց բակ), նարտեքսը (նախասրահ), նաոսը (աղոթասրահ), բեմը (ամբիոն) և աբսիդը (խորան): Այս դասավորությունն ինքնին հուշում է նորահավատին և հավատացյալին հոգու փրկության ուղին` ցույց տալով վերջինիս խորհրդաբանական փուլերը:
Այս երթի մեջ իրենց հերթին առանձնանում են երեք գլխավոր բաժանումներ` նախամուտք, աղոթասրահ, խորան: Վերոնշյալ դասավորությունն համապատասխանում է նաև քրիստոնեական համայնքի երեք գլխավոր բաժանումներին` ապաշխարողներ, հավատացյալներ, հոգևորականներ:
Բազիլիկ տաճարներում կարևորվում է եկեղեցու հորիզոնական ուղղությունը և այն շեշտող խորանը: Խորանին մոտենալու հետ զուգահեռ մեծանում է եկեղեցու մասերի սրբազան նշանակությունը: Խորանի հատվածը
քրիստոնեական տաճարի ամենասրբազան մասն է` դեպի ուր ուղղվում է եկեղեցի մտնողների ուշադրությունը: Խորանը տաճարի կառուցվածքային ձևավորման անքակտելի և կանոնիկ մասն է: Այն մարմնավորում է վերերկնային ոլորտը` Երկնքի երկինքը` Տիեզերքը: Խորանն իր ձևով (կիսաշրջան) նմանվում է նաև այն քարանձավին, որտեղ ծնվել է Քրիստոսը: Այստեղ է գտնվում Երկնային Տիրոջ գահը` Սբ. Սեղանը բեմի վրա:
Այնուհետև, երբ լայն տարածում են գտնում և սկսում են գերիշխել կենտրոնագմբեթ եկեղեցիները, բազիլիկներին բնորոշ խորհրդաբանությունը տեղափոխվում է այնտեղ:
Բազիլիկ տաճարները չէին բավարարում նոր պահանջներին այն պատճառով, որ զուրկ էին Տիեզերքի այնպիսի վառ խորհրդանիշից, ինչպիսին էր գմբեթը: Երկիր-երկինք հարաբերության արտահայտման համար կառույցի հորիզոնական ուղղությունը շեշտող արևելյան գլխավոր խորանից առավել կարևորվում է եկեղեցու ուղղահայաց առանցքը, որն ավարտվում է գմբեթով: Գմբեթն իր շրջանաձև ուրվագծով ամբողջացնում է քրիստոնեական եկեղեցու իդեալական կերպարը՝ առավել ընդգծելով քրիստոնեական աշխարհայացքի առանցքային գաղափարը` տաճար-տիեզերք խորհրդաբանությունը:
Աղբյուրներ
Вагнер Георгий Карлович, Византийский храм как образ мира //Византийский временник, т. 47, М., 1986
Тафт Роберт Фрэнсис, Византийский церковный обряд, С-Пб., 2005
Թողնել մեկնաբանություն