Աքորիի Բգավոր եկեղեցին, որն այսօր կիսավեր է, գտնվում է Թումանյանի շրջանի համանուն գյուղում: Եկեղեցին չունի վիմական արձանագրություններ: Նրա վերաբերյալ հայտնի չեն պատմական տեղեկություններ և հիշատակություններ: Բգավորի եկեղեցին սերտ կապի մեջ է նույն տարածաշրջանում գտնվող Քոբայրի, Ախթալայի հուշարձանների հետ և թվագրվում է 13-րդ դարի սկզբով: Եկեղեցին կառուցվել է Զաքարյանների շրջանում:
Ժոզեֆ Թիերին, հենվելով եկեղեցական կառույցի և նույն ժամանակի վրացական հուշարձանների գեղարվեստական հարդարանքի նմանության վրա, Բգավորի եկեղեցում տեսնում է վրացական ճարտարապետության ազդեցություն: Մինչդեռ Զաքարյանների շրջանում հայ-վրացական ճարտարապետական ընդհանրությունները, ինչպես իրավացիորեն նշվել է հայագիտական գրականության մեջ, պայմանավորված են եղել հայ-վրացական մշակութային համագործակցությամբ և կրոնական դավանանքի (քաղկեդոնականության) ընդհանրությամբ:
Աքորիի Բգավորն իր հորինվածքով պատկանում է եռանավ թաղածածկ դահլիճ տիպին, որտեղ աղոթասրահն ունենալով քառակուսի համաչափություններ, երկթռիչք զույգ կամարաշարերով բաժանված է երեք նավերի, որոնցից միջինն ավելի քան երկու անգամ լայն է եզրայիններից: Կենտրոնական նավն արևելյան կողմում ավարտվում է կիսաշրջանաձև խորանով: Այն բեմից զգալիորեն հետ է ընկած և պսակված է գմբեթարդով: Խորանի երկու կողմերում գտնվում են կրկնահարկ ավանդատները, որոնք կապվում են աղոթասրահի հետ:
Խորանում պատի երկայնքով ձգվում է սինտրոնը (աստիճան` նախատեսված հոգևորական դասի համար), որը երկաստիճան է և կառուցված է քարից: Աքորիի Բգավոր եկեղեցու սինտրոնն համեմատաբար նեղ է, որը ֆունկցիոնալ առումով նպատակահարմար չէ և հնարավոր է, որ այն հանդես չի եկել որպես իրական նստատեղ: Կարծում ենք այստեղ գործ ունենք կեղծ սինտրոնի հետ: Քաղկեդոնական եկեղեցիների համար, հատկապես 13-րդ դ., դա տարօրինակ չէ: Սինտրոնը կարևոր սիմվոլիկ հատված է, բայց ֆունկցիոնալ այն արդեն կարող է և չկիրառվել: Դա հատուկ է բյուզանդական եկեղեցիներին, որտեղ սինտրոնն աստիճանաբար վերածվում է սիմվոլիկ տարրի, բայց և այնպես վերջինիս ներկայությունն ունի հստակ խորհուրդ: Նույնը և վերաբերում է հայկականին:
Աքորիի Բգավոր եկեղեցու խորանում տեսնում ենք մեկ այլ կարևոր լուծում: Այստեղ արևելյան պատին` սինտրոնի կենտրոնում, կա խորշ: Վերջինիս մեջ կարող էր դրվել եպիսկոպոսական գահը: Հայկական մյուս եկեղեցիները (ոչ քաղկեդոնական) չունեն նման խորշ:
Աքորիի Բգավոր եկեղեցին առանձնանում է 13-րդ դարի հայկական ճարտարապետական հուշարձանների մեջ և արժանի է ավելի մանրամասն ուսումնասիրության:
Նյութի աղբյուր
Շախկյան Գ., Լոռի, պատմության քարակերտ էջերը, Երևան, 1986, էջ 57-59
Тьерри Ж. М., Церковь «Бгавор» в Акори //4-ый международный симпозиум по грузинскому искусству. Т., 1983
Թողնել մեկնաբանություն