Հարցնելու համար, թե վերացական արվեստի զարգացումն ունի արդյոք սահմանելի տրամաբանություն, պետք է փորձենք սահմանել վերացական ձևամտածողության հասկացությունն արվեստում և թե ինչպես է այն կայացվում:
Ներհայեցողական աշխատանքը ստեղծագործողին թույլ է տալիս ֆորմայի մեջ փնտրելու հատուկ բովանդակություն. աշխատելով ֆորմայի, գույնի, հարթության մակերեսի հնարավորությունների հետ՝ արվեստագետը ստեղծեց դրանց ներհատուկ ֆենոմենների հետ հարաբերվելու միջոցներ, որոնք արտիկուլացվում են ներքին սուբյեկտիվ բովանդակությամբ:
Այսպիսով վերացական ձևամտածողությունը կատարման ներքին անհրաժեշտություն է, որը արտաքին իմպուլսների, ֆորմալ հարաբերությունների կամ նշանային նարատիվների ներկայացման դինամիկ փորձադաշտի հնարավորություն է տալիս: Նարատիվներն այստեղ դրսևորվում են որպես հարթության և ֆորմայի կայացման կամ հանգեցման տրամաբանություններ: Եվ այն դեպքում, երբ վերացական արվեստը փորձում է ազատվել առարկայական, պատմական կամ թեմատիկ ցանկացած նարատիվից, նարատիվ է դառնում հենց իր մերժման ֆորմալ պրոցեսը: Այն դեպքում, երբ ֆորման կամ ֆորմալ ձևագոյացումներն իրենց մեջ կրում են հարաբերության որոշակի ընթացք և հարթությունն ինքը ենթադրում է պահանջ այդ հարաբերությունների դիտողական ընթերցման, այստեղից որոշարկվում է ֆորմալ նարատիվի հնարավորությունը1: Մենք հանդիպում ենք նրան և՛ երկրաչափական վերացականությունում, և՛ հարթությունը ֆորմայով «կոծկելու» և՛ կամ հակառակ՝ նշաններով այն ակտիվացնելու փորձերում:
1 – Եթե ֆորման վերացական ձևամտածողության արվեստային արտահայտությունն է, լեզուն, ապա ՖՈՐՄԱԼ ՆԱՐԱՏԻՎԸ արվեստային արտահայտության (արարքի) ներհատուկ տրամաբանությունն է (ընթերցանությունը կամ այս դեպքում ավելի հարմար է թերևս անվանել դիտակարգը), որն իր մեջ կուտակում է դիտողական ընթացք և բացահայտվում ներքին գեղարվեստական լարման էներգիայով:
Քանի որ նարատիվն իր մեջ կրում է պատմականության կամ ներկայության գիտակցում, ուստի ֆորմալ նարատիվները ևս կրում են այդ հատկանիշները, որոնք կայանում են թե՛ կոմպոզիոցիոն և թե՛ ֆորմալ մաներաների տարբերակման ընթերցանությամբ:
Եվ ամեն դեպքում ֆորմալ նարատիվը թերի կըմբռնվեր, եթե այն հատուկ չդիտարկվեր տեքստի հետ իր ընդհանրությունների ու տարբերությունների մեջ2: Վերացական արվեստը առավել քան որևէ այլ արվեստ աշխատում և կազմակերպվում է հարթության միջոցով: Հարթությունը բերում է տարածքի/ների (space) ի հայտ գալուն. եթե կան տարածքներ, ապա այդ տարածքները պետք է անցվեն, անցումներն ընթացիկ են, ուստի դիտումն իր հերթին ընթացային է: Այդ պատճառով ֆորմալ նարատիվը սահմանվում է հենց դիտողի հնարավորությամբ: Եվ անկախ՝ տարածքները նշանադրված ենA, թե նշում են տարածությունը որպես ֆորմայի կամ գույնի փաստի ամրագրումB, դիտումը նշանավորում է դրանց ժամանակայնությունը, այսինքն՝նշանակելի լինելը3 , քանի որ ժամանակը միակ հնարավորությունն է տարածայինը չափելու և նշանարկելու:
2 – Վ.Կանդինսին 1926-ին աբստրակցիոնիզմի ֆորմալ համակարգի ուսումնասիրության իր ծրագրային աշխատության մեջ նշում է վերը նշված ,,ֆորմալ նարատիվի՛՛ տեսական հնարավորությունը, երբ այն սահմանում ենք որպես ֆորմալ և կոմպոզիցիոն հարաբերությունների կարգ. « Սիստեմատիկ աշխատանքների արդյունքները կպահանջեն էլեմենտների բառարանի հայտնվելուն, որը հետագայում կհանգեցնի «քերականության» ստեղծմանը: Արդյունքում այս ամենը կվերածվի կոմպոզիցիոն տեսության, որը դուրս կգա տարբեր արվեստների շրջանակներից և առհասարակ «արվեստին» վերաբերվելուց: «Բառարանը» կենդանի լեզվի համար քարացած հաստատունություն չէ, քանի որ այն ենթարկվում է անդադար փոփոխությունների. բառերը անհետանում են, մեռնում են, ծագում են, ծնվում են նորեն, բառեը գալիս են «օտարացման» սահմանների միջով և ընտելացվում են: Զարմանալի է, որ քերականությունը արվեստում մինչև հիմա թվում է մահացու վտանգավոր»: – В. Кандинский – « Точка и линия на плоскости» 1926:
Կարող ենք ասել, որ ինչ որ իմաստով տարածությունը ենթադրում է ժամանակայնություն և տարածքներն իրենց մեջ կրում են ժամանակային միավորներ4, որոնք հանդես են գալիս որպես արարքներ, հետքեր կամ նշաններ: Դրանց նշանակելիությունն այսպիսով հարացուցային է, քանի որ մենք ունենք տարածքներ, շարժումներ, անցումներ, որոնցով դիտողի հետ միաժամանակ կայացվում են ֆորմալ նարատիվները: Մեյեր Շապիրոն 1937թ-ի իր հայտնի «Աբստրակտ արվեստի բնույթը» աշխատանքում խոսում է ստեղծագործության մեջ արվեստագետի կողմից ֆորմայի ժամանակավոր նշանակալիացման ակտի մասին:
3 – Այս առումով հատկանշական է Ժ Դերիդայի <> հասկացությունը (ֆր. differe – տարբերակել), որը հետաքրքիր սահմանում է ստանում. «…<>-–ը ներկայացնում է սիստեմատիկորեն համակցված զանազանությունների (այլությունների), շավիղների խաղը և տարածական ծավալները, որոնց միջոցով էլեմենտները փոխկապակցվում են միմյանց հետ: Այսպիսի տարածականությունը ինտերվալների միաժամանակ ակտիվ և պասիվ արտադրության արդյունք է (Difference –ի (տարբերակման) a մասը արտացոլում է e ակտիվության և պասիվության համակեցության անվճռականությունը որը չի կարող տարանջատվել այս հակասությունը կազմող մասնիկների միջև կամ ղեկավարվել վերջինների կողմից), առանց որի լրիվ/առատ գաղափարը կկորցնի իր իմաստն ու կդադարի նշանակություն ունենալուց» (թարգմ. Ս. Յախշիբեկյան) – «L’Écriture et la différence, 1967, Seuil.» – («Գրություն և այլություն»): Եվ այսպես «տարբերակման» սահմանումը ստանալով՝ նշվում է նրա արխետիպայնության և պատմականության մասին. « .. <> -ն այն է, ինչի շնորհիվ մտքի շարժը / իմաստավորումը հնարավոր է դառնում միայն այն դեպքում, երբ յուրաքանչյուր էլեմենտ, որն անվանվում է ,,առկա/ գոյություն ունեցող՛՛ և իրենից ներկայացնում է հենց ներկան, հարաբերվում է ոչ թե ինքն իր, այլ լիովին այլ բանի հետ. Իր մեջ պահելով նախորդ էլէմենտի հնչողությունից ծնունդ առած ընդօրինակումը, և միևնույն ժամանակ ոչնչանում է հաջորդ էլեմենտի հետ սեփական հարաբերության արդյունքում ստեղծված թրթիռներից/տատանումներից: Այս հետքը հավասարաչափ վերաբերում է և այսպես կոչված անցյալին և ապագային. Այն ձևավորում է այսպես կոչված ներկան և ներկայացնում փոխհարաբերության ներուժը այն երևույթի հետ որի իմաստի կրողը ինքը չի հանդիսանում» – (նույն տեղում):
4 – Այս տրամաբանությունը հրաշալի կերպով բնութագրվում է Դեկարտյան «անալիտիկ երկրաչափականությամբ» իր 1637թ-ի «Երկրաչափություն» աշխատության մեջ, որտեղ Դեկարտն առաջադրեց իր հայտնի «կոորդինատների համակարգը», երբ կետի կամ մարմնի (այս դեպքում ֆորմայի կամ տարածքի) դիրքը սահմանվում է թվի կամ նշանի միջոցով: Այդ թվերի կամ նշանների ամբողջացումը, որը որոշարկում է կոնկրետ մարմնի տեղը, Դեկարտն անվանեց հենց տվյալ մարմնի կոորդինատներ: Հետաքրքիր է, որ մաթերմատիկայում կոորդինատները թվերի ամբողջականություն են, որոնք համեմատական հարաբերության մեջ են դրվում նոր առաջադրվող մի “քարտեզի” վրա՝ որպես քարտեզում նշված դիրքի տարբերակումներ: Այսպիսով մենք ունենում ենք թվային կամ նշանային միավորներ, որոնց նշանակությունն արթնանում է քարտեզի սահմաններում: Կանդինսկին այս միավորները կանվաներ «լարումներ», որոնք դիտողին առաջնայինի ընթերցման հնարավորություն են տալիս շնորհիվ իրենց տեղակայումների5: Լարված տեղակայումները այնքանով են հետաքրքիր, որքանով իրենց մեջ կրում են դիտողին առաջադրող դիտման վեկտորներ, որոնք իրենց գոյությամբ անպայման և անխուսափելիորեն առաջադրվում են: Լարման վեկտորները այսպիսով անհրաժեշտաբար իրենց մեջ կրում են ժամանակային միավորներ և դրանք ընթերցվում են ըստ լարման աստիճանի և ցուցիչի: Այսպիսի տեղակայումները նման են դիտողին ուղղորդող կոմպոզիցիոն ներկառուցվող օրգանիզմի, որը փոխանցվում է արվեստագետի արվեստային արարքով և կայանում դրա հարաբերությունների ընթերցանությամբ: Սա առավել պարզ տեսնելու համար կարող ենք բերել հենց քարտեզի օրինակը՝ մաթեմատիկականից այն շրջելով աշխարհագրականի: Վերցնենք օվկիանոսի օրինակը. այն կնշեր հարթությունը, իսկ պլաստիկայի մեջ՝ ընդհանուր մարմնի ստրուկտուրան. այսպիսով նավը կլիներ դիտողի դիտման ընթացքը, իսկ ալիքները տեղակայմամբ արթնացած լարումները, որոնք կուղղորդեին դիտողին ներգծված կոորդինատներով: Լարումներն այստեղ ընդամենը լիցքավորված տեղակայուներ են, կամ ինտերվալներ, որոնք ակտիվանում են միայն դիտողի միջամտությամբ: Ահա այս ակտիվացման միջամտության պահանջն է, որ անխուսափելիորեն դրված է վերացական արվեստի մեջ և որը կտրուկ տարբերակում է իրեն կուբիզմի, ֆուտուրիզմի կամ սյուռռեալիզմի՝ դիտողական հակադարձման մեկ արարքից՝ պատկերը կառուցելու, պատկերի հետ շարժվելու, կամ խորհրդաբացի դիտողական հնարքից, քանի որ վերացական արվեստը դիտողին ստիպում է դառնալու՝ զգայական-մտային լարումներով, շարժումներով և դադարներով համահեղինակ-լրացում: Այս համահեղինակությունն է, որ հետաքրքրելիորեն ազդարարում է ֆորմալ նարատիվի հնարավորությունը վերացական արվեստում: Այս առումով Դերիդայի նշած իմաստային հաղորդման բացը հնարավոր է փոփարինել տարածքով (space): Ինչպես նա նշում է. «Մտքի շարժը մշտապես լրացնող է, ինչի շնորհիվ էլ ավելին ես ունենում, սակայն այս լրացումը հեղհեղուկ է, քանի որ գալիս է կոմպենսացնելու, լրացնելու իմաստ հաղորդողի կողմից առաջացած բացը»: – «L’Écriture et la différence, 1967, Seuil.» – («Գրություն և այլություն»):
5 – Այս դեպքում ի՞նչպես սահմանել հատկապես Փոլլոքի մոտ հանիպող ցանցային լարմամբ բաշխված լայն կտավները, որոնց լարման վեկտորները կամ հարաբերական են, կամ տրված են մեծ մասշտաբայնությամբ և դիտումը չի ունենում հստակ ուղղաչափություն:
Այս դեպքում ստրուկտուրան առաջացնում է հարաբերական դիտման տեսողական լուծում, երբ դիտումը հնարավորություն է ունենում ազատ շրջելու ցանցի ցանկացած հատվածից, ընդհատվել և շարունակել այլ կամայական հատվածում: Զարմանալի չէ, որ հայտնվում են այնպիսի ստեղծագործություններ, որոնք իրենց մեջ կրում են արդեն այս արարքի ֆորմալ ձևակերպումը՝ ցանցը տեսողականորեն բաժանելով հատվածների, ռիթմերի՝ միևնույն ժամանակ նորից շեշտադրելով ընդհանուրի արտահայտչականությունը:
6 – Հետաքրքրական է, որ այս ստեղծագործության սկզբնական անվանումը, ինչպես շատ ենք հադիպում Փոլլոքի աշխատաքներում համարակալում է: Երկու տարի հետո, սակայն, (1954թ) Փոլլոքն այն անվանափոխեց «Կապույտ բևեռներ»-ի (Blue Poles): Դեպի վրադիր նշանայինի այս առաջնայնացումը թեկուզ զուտ անվանափոխման իմաստով արդեն տալիս է մի քանի տասնամյակի հիմնական՝ արտաքին նշանադրման տենդենցը:
արվեստագետի կողմից ֆորմայի ժամանակավոր նշանակալիացման ակտի մասին7: Սրանից հնարավոր է բխեցնել, որ վերացական ֆորման ստեղծվում է ստեղծագործողի կողմից լիցքավորված նշանակալիության էներգիայով, որն ընթերցվում է ֆորմային ներհատուկ դիտողական լարմամբ: Այստեղ մենք բախվում ենք «նշանակիչ» և «նշանակյալ» բաժանմամբ ֆորմալ նարատիվը բնութագրելու անհնարինությանը: Սոսյուռյան մոդելի փոխարեն այս դեպքում հնարավոր է օգտագործել դանիացի լինգվիստ Լուիս Յելմսլևի նշանի յուրօրինակ մեկնաբանությունը: Յելմսլևն առաջարկեց «Գլոսսեմատիկան», որը գլխավորապես մաթեմատիկական ստրուկտուրա էր և լեզուն այս դեպքում կառուցվածք էր, որը հնարավոր էր հստակ սահմանափակել մաթեմատիկայի, տրամաբանության և սեմիոտիկայի շրջանակներում: Իր առաջադրած մոդելում «նշանակիչ-նշանակյալի» փոխարեն նա առաջարկում էր «բովանդակային» և «էքսպրեսսիվ» բևեռների գաղափարը: Այս հետաքրքիր բաժանումը որոշակիորեն հնարավոր է կիրառել և վերացական ֆորմայի ուսումնասիրության ժամանակ: Սա բացարձակապես չի բացառում երկուսի մեջ ֆորմային ներհատուկ բովանդակայնության առկայությունը կամ որևէ ֆորմայի էքսպրեսսիվ անհնարինությունը, այլ միջոց է արվեստագետի արվեստային արարքի բնութագրման համար:
7 – «Բնավ չստեղծելով բացարձակ ֆորմա, աբստրակտ արվեստի ցանկացած տեսակ, այնպես ինչպես նատուրալիստական արվեստը, հաղորդում է բացառիկ, սակայն ժամանակավոր նշանակություն որևէ էլէմենտի՝ լինի այն գույն , մակերես, ուրվագիծ կամ զարդամոտիվ կամ էլ որևէ ֆորմալ մեթոդ»: – Мейер Шапиро – «Природа абстрактного искусства» (1937):
Բովանդակայինը և էքսպրեսիվը առավել կապվում են շարժման և ամրագրման (բյուրեղացման) մեկնաբանության հետ: Ընդհանուր ստրուկտուրայի մեջ ,,բևեռը՛՛ որպես շարժում ընկալվում է հարթության վրա նշանի հնչեցմամբ և ակտիվացմամբ: Դադարն այս դեպքում արվեստային արարքից ծնվող հետքն է, որը սովորաբար վերասահմանում է հարթությունը, ֆիքսում, նշանադրում կամ հարցադրում այն: Այս երկուսի ամբողջությունն է , որտեղ Յելմսլևը տալիս է նշանի սահմանումը, իսկ երկու բևեռ-ֆունկցիաների դինամիկ փոխակտիվացնող միջակայքում հենց տեղակայված է ֆորմալ նարատիվը: Այս դինամիկ համակարգում, երբ առավել ակտիվ է հնչում էքսպրեսիվ բևեռը՝ բովանդակայինը թերանում է նշանով հարստանալու և ձգտում է էքսպրեսիվ բովանդակայինիA, իսկ երբ բովանդակայինը դառնում է առավել ինտենսիվ` էքսպրեսիան մինիմալ ներգրավմամբ առավել հնչեղություն է ստանում և հասնում բովանդակային էքսպրեսիայիB:
Վերացական արվեստի սահմային ձևակերպումները (երկրաչափական և երևակայական) այս դեպքում չեն բացահայտում վերացական արվեստի զարգացման հետագա փորձառությունները, քանի որ էքսպրեսիվ և բովանդակային արտահայտչաձևերը հնարավորություն ընձեռեցին աբստրակցիոնիստներին նոր հնչեղությունների որոնմանը: Հայտնվում են էքսպրեսիվ ժեստեր (Ֆրանց Քլայն), հիերոգլիֆներ (Ռ. Մազերուել), լոկալ գույներ, հետքեր (Քեննեթ Նոլլանդ, Հելեն Ֆրանկենթալր), ֆորմալ-մինիմալներ (Բարնեթ Նյուման), փաստում-բյուրեղացումներ (Ադ Ռեյնհարդտ) և այլ գեղարվեստական լուծումներ, որոնք կարծես խոշորացույցով դիտարկված և բացարձակեցված կտորները լինեն երբեմնի՝ քարտեզի պես լայն պարզված ֆորմալ նարատիվների:
Այս նոր ստրուկտուրաներում ֆորմալ լարումները հասնում են այնպիսի արտահայտչականության, որ սկսում են հրաժարվել արմատային նարատիվից բացի այլ որևէ հավելումից՝ ,,այլություններից՛՛/ differance (որոնք կազմում էին ֆորմալ ցանցային քարտեզներA):Գույնը և ֆորման ձեռք են բերում իրենց տարածականության մեջ ծավալվելու և բացահայտվելու անսպառ էներգիա:
Ֆորմալ նարատիվն ինչպես նշեցինք, այստեղ էլ չի կորցնում իր հատուկ բնութագրությունը, և այն դեպքում, երբ այն կրում էր ընթացային կառուցվածքA1, այժմ «ընթացքը» որևէ կերպ դրվում է շեշտադրման կենտրոնումB1: Հարթության մեջ այս խտացումը թերևս կապվում է արվեստագետի առավել ինքնամփոփման և հասարակականից խորը մեկուսացման հետ: Պլաստիկան իր հերթին նույնպես հասնում է խտացված հատուկ արտահայտչականության:
Այս առումով հետաքրքրական է վերջերս տեղի ունեցած վերացական արվեստի այն հազվադեպ ցուցահանդեսներից մեկը, որտեղ վերացականության առավել ուշ հասունացող այս միտումը դառնում է ցուցահանդեսի հենց կոնցեպտի խնդրականացվող առարկան8: Համադրող-արվեստաբան Ա. Հայթայանը վերացականի խտացման արտահայտությունը տարբերակման մեջ դնելով վերացականի ավելի վաղ դրևորումների հետ՝ ցուցահանդեսն անվանում է «Հետ-Ուղղահավատ Վերացականություն»՝ ընդհանրացնելով վերջին տասնամյակներում ակտիվ այս արտահայտչաձևը:
Առկա աշխատանքների խտացման եղանակից ի հայտ եկող նոր տարածականության կամ օբյեկտայնության ֆորմալ նարատիվերը հնարավորություն են տեսնելու վերացականության կարևոր շարունակականության բնույթը: Խաչատուր Մարտիրոսյանի ,,սև կտավները’’ տարածքայնության (space) որոնունմներ են:
8 – Ցուցահանդեսը տեղի ունեցավ Կալենցի տուն-թանգարանում 2014թ-ի նոյեմբերի 14-ին արվեստաբան Արա Հայթայանի կուրատրությամբ: «Հետ-Ուղղահավատ Վերացականություն» սահմանային վերնագրմամբ ցուցադրումը կազմակերպվել էր նկարիչ Խաչատուր Մարտիրոսյանի վերջին տասնամյակի հավաք ստեղծագործություններով և քանդակագործ Աշոտ հարությունյանի քանդակային «օբյեկտներերի» համադրմամբ:
Նոր տարածքների արկածախնդրությունը խտացման եղանակի ժամանակ զսպված արտահայտություն է ստանում շնորհիվ իր ներքին հնչեղության, որը հնարավոր է սխալմամբ նույնացնել աբստրակտ էքսպրեսիոնի հաղթահարման փորձ անող աբստրակտ մինիմալիզմի հետ, ինչը, սակայն, կարծում ենք սխալ է, քանի որ նշած աշխատանքները միշտ պահպանում են արվեստագետի էքսպրեսսիվ ինքնամատնումը: Ստեղծագործողը սևը հաղթահարում է սևի առավել հագեցած տարածականությամբ, ինչով իր իսկ դիպուկ բնութագրմամբ սևը մեկնաբանվում է որպես «լուսավոր» , այսինքն՝ արվեստային-փիլիսոփայական նոր տարածքի ձեռք բերման հնարավորություն հենց տվյալ գույնի շրջանակներում: Եվ եթե Մարտիրոսյանի մոտ գույնը հասնում է այն աստիճան խտացման և հարստացման, որ այլ գույների համադրումը խորը հնչեղությունից կվտանգեր այն դարձնելու ճչացող արտահայտության, ապա Հարությունյանի պլաստիկայում խտացումը սկսվում է արդեն իսկ աշխատանքների պատրաստման եղանակից, երբ դրանք ստեղծվում են նախապես հավաքվող մետաղական թափոններից, որոնք մամլիճով ճզմվելով, քանդակագործի կողմից վերածվում են խտացված ֆորմալ օբյեկտների:
Այս նոր օբյեկտները այսպիսով միջամտության արդյունք են, որոնք նույնպես ձգտում են զսպված արտահայտության, երբ ի վերջո դառնում են նշանային արտահայտությամբ երկրաչափական սեղմ մարմիններ: Ամեն դեպքում, ինչպես վերը նշեցինք, «երկրաչափական» և «նշանային» սահմանումները վերացական արվեստի հետագա զարգացման տրամաբանության համար որոշակի կիսասատուցություն են թողնում:
Այսպիսով ի՞նչպես պետք է լրացնել «երկրաչափականի» և «երևակայականի» սահմանային դիտարկումներից առաջացող այս բացը: Ֆորմալ նարատիվն այս դեպքում հնարավորություն է ստրուկտուրայի9 և կոմպոզիցիայի10 ընդհանուր դիտարկման համար11. այն հնարավոր է կայացնել «անալիտիկ» և «սինթետիկ» կանտյան մոդելի12 կիրառմամբ, որը հիանալիորեն ձևակերպում էր Կուբիզմի տարասեռությունը, իսկ այստեղ միջոց է առավել ամբողջական բացահայտելու բովանդակայինի և էքսպրեսիվի երկբևեռացումը:
9 – Որոշակիորեն ստրուկտուրալ ուսումնասիրության նման փորձերից էր ավստրիացի արվեստաբան Հ. Զեդլմայերի ,,Structur Forschung”–ը (կառուցվածքայնության ուսումնասիրություն): – Hans Sedlmayr- «Verlust der Mitte» – 1948:
10 – Կոմպոզիցիոն ֆորմալ մեկնաբանություններից կարելի է առանձնացնել Վիեննական դպրոցի հայտնի շվեյցարացի արվեստաբան Հ. Վյոլֆլինի «Արվեստի պատմության հիմնական սկզբունքները» (,,Kunstgeschichtliche Grundbegriffe”,1915) աշխատության մեջ առաջադրվող ֆորմալ անալիզը, ինչպես նաև Կանդինսկու մեկ տասնամյակ հետո գրված «Կետը և գիծը հարթության վրա» (« Точка и линия на плоскости» 1926:) աշխատությունում հարցադրվող կոմպոզիցիոն տեսությունը:
11 – Հատկանշական է փաստել, որ ֆորմալ նարատիվի՝ որպես վերացական արվեստի դիտարկման մեթոդի փորձը ստեղծագործությունը չի տեքստայնացնում, այլ մնում է ֆորմալ դիտարկման փորձառության սահմաններում, ինչն իր մինիմալ դրսևորումներում էլ դեռ միևնույն է չի «թատերականում՛»կամ մնում իր «ներկայանալիի»սահմաններում միայն, այլ շնորհիվ իր ընթացքայնության և ֆորմալ ներքին նարատիվ-հարաբերությունների՝ կայանում է որպես շարունակական ներկայության հարցադրում: Սա հնարավորություն է տալիս վերացական արվեստին խուսափելու մինիմալիզմին ուղղված «տառացիության» (,,literalism”) քննադատությունից, որն առաջադրում էր ամերիկացի հայտնի ֆորմալիստ-քննադատ Մայքլ Ֆրիդը: – (Michal Fried «Art & Objecthood» 1967):
12 – Կանտը դատողությունը բաժանում էր անալիտիկ և սինթետիկի: Անալիտիկ դատողությունները նրանք են, որոնց ճշմարտացիությունը հաստատվում է առանց իրականությանը անդրադառնալու, այլ նրանց կոմպոնենտների տրամաբանական – սեմանտիկ վերլուծությամբ: Սինթետիկ դատողությունները նրանք են, որոնց ճշմարտացիությունը հաստատվում է միայն դրանց համադրման ժամանակ այն իրականության հետ որի մասին նրանք խոսում են: – Ի. Կանտ – «Զուտ բանականության քննադատություն» , – 2006, Երևան:
Վերացական արվեստի «երկրաչափական» և «երևակայական» ընդհանրացումները կդիտարկենք անատիլիկ /սինթետիկ երկրաչափականության և անալիտիկ / սինթետիկ նշանային վերացականության սահմանումներով:
Անալիտիկ վերացականությունը (վերացական անալիտիկ նարատիվ) որպես ընդհանուր դիտակարգ հնարավոր է սահմանել որպես վերացական (վաղ շրջանում անառարկայական) ֆորմայի/ների ձևագոյացումներ և դրանց կառուցվածքային հարաբերություններն ու կապերը հարթության մեջ: Ավելի ուշ փուլում այն հանդես է գալիս որպես հարթության էքսպրեսիվ հավելում կամ ֆորմայի, գույնի շերտային հաղթահարումներ: Այն լիցքավորված է էքսպրեսսիվ բովանդակայնությամբ (Լարիոնով, Դելոնե, Պ. Մոնդրիան, Ֆ.Ստելլա, Ջ. Փոլլոք, Հ.Հոֆման, և այլք) և դիտողին միշտ պահում է հարթության սահմանին կամ ձգտում հարթության հետ սինթեզի: Նարատիվն այստեղ ասես հյուսվածքային ամբողջություն լինի, որը հարթության միջոցով բացվում է մեր առջև:
Սինթետիկ վերացականությունը (վերացական սինթետիկ նարատիվ) արվեստագետի կողմից հարթության վրա երկրաչափական կամ նշանային վերադրման ակտն է, որտեղ վերադիրը ձգտում է արտաքին հնչեղության և շեշտավորման: Այն ինչ որ իմաստով արխետիպային է և իր հիմքում ունի նշանակայինի որոնման պահանջ: Սինթետիկ վերացականության հիմքում ընկած է ներքին ընթացքայնությունը: Արվեստագետը (Մալևիչ, Կանդինսկի, Խ. Միռո, Ա. Գորկի, Է, Նոլլանդ, Ռ. Մազերուել և այլն) վերացական ֆորմայով տեղծում է նարատիվի ներքին բովանդակային ընթերցման արտահայտչականություն և ձգտում դեպի իր նշանային էքսպրեսիվ տարածությունները:
Այսպիսով մենք ունենք վերացական անալիտիկ և սինթետիկ նարատիվերի սահմանումները, որոնք կողմնորոշիչ կարող են լինել վերացական արվեստի ֆորմալ տեսության համար:
Այս դեպքում մնում է հասկանալ, թե ինչպես են կիրառվում վերը նշած նարատիվերը երկրաչափական և նշանային ձևերի համատեքստում:
Անալիտիկ երկրաչափականության հանդիպում ենք դեռ Լուչիզմի (Լարիոնով) և Օրֆիզմի (Դելոնե) օրինակներում: Այն ֆորմայի կամ գույնի վերարծարծումն է հարթության սահմանին: Սա թերևս ավելի է բացահայտվում, եթե դիտարկենք այն նախագծային երկրաչափության13 տրամաբանության սահմաններում: Երկրաչափական ընտրված ֆորման պահպանում է հիմնական նարատիվի առանցքայնությունը և կազմակերպում ստեղծագործության ընդհանուր կառուցվածքը:
Անալիտիկ երկրաչափականություն
Սինթետիկ երկրաչափականությունը բացահայտում է հարթության վրա երկրաչափական ֆորմայի կամ գույնի լարման, հարթության հետ հարաբերության վերադիր արտահայտչականությունը:
Սինթետիկ երկրաչափականություն
13 – «Նախագծային երկրաչափականությունը» ուսումնասիրում է ֆիգուրների (այս դեպքում ձևերի) հատկությունները, որոնք նախագծային վերափոխումների և տեղափոխության ժամանական չեն փոփոխում իրենց ձևը:
Անալիտիկ նշանայինը ենթադրում է հարթության վրա հետքերի, նշանների՝ էքսպրեսսիվ բովանդակայինի տարածմանը, որոնք իրենց մեջ կրում են ընթացքայնություն և ներքին ֆորմալ ակտիվ հարաբերություններ14: Ստեղծագործությունները կա՛մ հանգուցվում են (ծածկվում)՝ տարածականության հարցադրմամբ (չկորցնելով ընթացքային նարատիվը), կա՛մ բացվում, համադրվում գունային և ֆորմային հարաբերությունների մեջ:
Անալիտիկ նշանային
Սինթետիկ նշանայինը հարթության վրա նշանային խմբերի, ավելի ուշ փուլում նշանային քարտեզների, և ապա նշանային մեկ մասշտաբային էլեմենտի վերադրությունն է հարթությանը: Հատկանշական է, որ եթե սինթետիկ կուբիզմում ֆորմաները ուրվագծայնացվում էին և լոկալացվում, ապա սինթետիկ նշանային վերացականության մեջ այն ևս իր հետաքրքիր արտահայտությունն է գտնում15:
14 – Անալիտիկ նշանայինի հատկանշային նարատիվերից է իր ընթացքայնությունը, որը հնարավոր է առավել բնութագրել մաթեմատիկական «տեղաբանության» (տոպոլոգիայի) տրամաբանությամբ: Այն ուսւոմնասիրում է անընդհատվելիությունը՝ դիտարկելով ձևերն ու տարածությունը՝ որպես անփոփոխ հատկություններ իրենց վերափոխումների մեջ:
15 –«Այդ տարիներին ներկայանալի աբստրակտ արվեստը անքակտելի էր թվում Սինթետիկ Կուբիզմի օրենքներից, որը նշանակում էր հստակորեն նշված ուրվագծեր, փակ և քիչ թե շատ կանոնավոր ձևեր և լոկալ գույներ (flat colors): Պարտադիր չէր պահպանել այս կանոնները տառացիորեն, բայց կարևոր էր հեռու չգնալ այդ տրամաբանությունից»: – Qlement Greenberg – <> 1962:
Որոշ դեպքերում, սակայն, հնարավոր է հանդիպել նշանային վերջբերվածությունների, որոնք ձգտում են հարթության հետ սինթեզման: Այս դեպքում նշանի ուրվագծայնությունը կամ հարթությունից տարբերակումը զգալիորեն թեթևանում է՝ չկորցնելով իր նշանարկված ընթերցանությունը:
Սինթետիկ Նշանային
Ֆորմալ նարատիվի վերը նշած դիտակարգերը վերացական արվեստի սահմանային շրջանակները չեն, այլ հնարավորություն են ուսումնասիրելու վերացական արվեստի զարգացման տրամաբանությունն ու հարցադրումները:
Դ.Քերթմենջյան
Հետաքրքիր հոդված է և խոստումնալի։