Խաչատուր Եսայանը (1909-1977) 20-րդ դարի հայ գեղանկարչության անվանի արվեստագետներից է, նկարիչ, որն ունի իր միանգամայն առանձնահատուկ ստեղծագործական դեմքը: Կարսում ծնված, Երևանի գեղարվեստա- արդյունաբերական տեխնիկումում ուսանած նկարիչը հարստացրել է բնանկարի ժանրն իր նոր նվաճումներով:Եսայանի արվեստը սնվել է Եղիշե Թադևոսյանի ավանդույթներով: Թադևոսյանի նման Եսայանը կարողացել է մերձենալ իմպրեսիոնիզմի սկզբունքներին: Նա ունի Հայաստանի բնությունը պատկերող մի շարք հրաշագեղ բնանկարներ, որոնք իրենց կատարման սկզբունքով և գույներով իմպրեսիոնիստական բնույթ են կրում:
Ինչպես գիտենք, իմպրեսիոնիզմը 19-րդ դարի արվեստի ուղղություններից է: Impresion` տպավորություն – այսպես էր կոչվում Կլոդ Մոնեի բնանկարներից մեկը` «Տպավորություն.Արևածագ» (1872թ.): Այստեղից էլ ծագում է իմպրեսիոնիզմ տերմինը: Իմպրեսիոնիստները շրջադարձ կատարեցին արվեստում: Նկարչական այս մեթոդը հարստացրեց գեղանկարչությունը` հաղորդելով թարմ շունչ և կենդանություն: Նկարիչ իմպրեսիոնիստները, այսպես կոչված, իրականությունից սահուն տեսողական տպավորություններ հաղորդելու իրենց ձգտման պատճառով, միանշանակ իրենց ներդրումն ունեցան իրապաշտական գեղանկարչության գեղարվեստական միջոցների զարգացման գործում [1, էջ 14]:
Իմպրեսիոնիստներն ուսումնասիրում էին լուսավորության բնույթն օրվա տարբեր ժամերին, գույնի վրա լույսի ներգործությունը: Նրանք նկարում էին բացօթյա, նախապատվությունը տալիս էին անմիջական տպավորությամբ աշխատանքներ ստեղծելուն: Նրանց գործերին բնորոշ են եթերային գույները: Իմպրեսիոնիզմի կարկառուն ներկայացուցիչներն են Կլոդ Մոնեն, Կամիլ Պիսարոն, Ալֆրեդ Սիսլեյը, Օգյուստ Ռենուարը: Իմպրեսիոնիստական գծեր կային նաև Էդգար Դեգայի, Էդուարդ Մանեի մոտ:
Իր բնանկարներով Խաչատուր Եսայանն իմպրեսիոնիզմի ուղղության մեջ նոր ոճ և երանգավորում է բերել: Նա հայ կերպարվեստի ասպարեզ է մտել որպես նրբազգաց բնանկարիչ, որպես ինտիմ, կամերային բնույթի բնանկարի լավագույն ներկայացուցիչներից մեկը: Կամիլ Կորոյի պես Եսայանն էլ իր բնանկարները լցնում է անձնական քնարական տրամադրությամբ (ի դեպ, Կորոն «տրամադրության բնապատկերի» հիմնադիրներից է):
Գեղանկարչական զանգվածի թեթևություն, թրթռուն օդայնություն և գույնի լուսապատկերային մաքրություն. ահա Խաչատուր Եսայանի մի շարք բնանկարներին բնորոշ այն հատկությունները, որոնք այդ աշխատանքները մոտեցնում են իմպրեսիոնիստների գործերին [2, էջ112]: Նկարչի մի շարք բնանկարներում նկատվում է իմպրեսիոնիստներին հատուկ թափանցիկություն, լույսի ու ստվերի յուրօրինակ ներդաշնակություն: Իր լավագույն բնանկարներում Եսայանը ֆրանսիացի իմպրեսիոնիստների, հատկապես Կլոդ Մոնեի պես կարողացել է հաղորդել արևի ջերմ ճառագայթների փայլը, տերևների սոսափյունը, օդի թարմ հոսանքը, ջրի վրա հակվող ծառերի մեղմիկ ռիթմը: Ինքը՝ նկարիչը, բազմիցս նշել է, որ իրեն հիացնում է Կլոդ Մոնեի ստեղծագործությունը:
Սակայն Եսայանը չի կրկնօրինակել, այլ ընթացել է իր սեփական ուղիով: Եսայանը հայկական կերպարվեստի լավագույն պլեներիստներից է: Նա բարձր է գնահատել գեղանկարի թարմությունը, կտավի մակերեսը չի ծանրաբեռնել ավելորդ ներկաշերտերով: Եսայանի կտավների մեծ մասը լուսառատ է, դրանք, մաքուր են, անկեղծ, թարմ ու անմիջական: Նրա կտավներն ասես շնչում են, վրձնված են ազատ և սահուն, հնչեղ գունային նրբերանգներով: Եսայանի ստեղծագործությունները նպատակ չեն ունեցել ապշեցնելու դիտողին իրենց մեծությամբ ու կատարման արտասովոր եղանակով: Նա նախընտրել է փոքր չափի նկարներ, որոնք, չնայած այդ հանգամանքին, մշտապես գրավել են դիտողին իրենց մեջ առկա էմոցիոնալ ուժով, ստիպել վերջինիս սիրել, երազել, խորհել, հիանալ՝ արթնացնելով տրամադրություն:
Եսայանի բնանկարներում հաճախ բացակայում են մարդկային ֆիգուրները, եղած դեպքում էլ նա չի կոնկրետացրել, անհատականացրել այդ կերպարները, մանրամասն չի պատկերել դեմքը, սակայն այստեղ տիրապետողը մարդն է, մարդկային բարդ բնավորության նկարագիրը՝ բնության գույներով, բնանկարի հնարավոր սահմաններում:
Իր` իմպրեսիոնիստական բնույթի բնանկարներում Եսայանը դրոշմել է հայրենի բնաշխարհի գեղեցկությունները` Բյուրականի գողտրիկ անկյունները, Նորքի, Օշականի, Աշտարակի այգիները, Արզնին, Զանգեզուրը, Երևանը՝ իր ճարտարապետական հրաշալի կոթողներով, նեղլիկ փողոցներով, տուֆակերտ շենքերի վարդագույնով, անձրևից հետո շրջապատի գույները ցոլացնող փողոցների հայելիով: Նա ներկայացրել է թարմաշունչ գարուններ, ոսկետերև աշուններ, հեզաճկուն բարդիներ, ծաղկած դեղձենիներ ու ծիրանենիներ, լուսաշող առավոտներ ու զով երեկոներ [3, էջ 4]: Նշենք, որ եթե, օրինակ, Մարտիրոս Սարյանն իր բնապատկերներում հիմնականում ներկայացնում է խստաշունչ, վեհությամբ լի լեռները, ապա Եսայանն ավելի շատ նախապատվությունը տալիս է հայրենի բնության ինտիմ անկյունները պատկերելուն:
Սրանց հատուկ է տպավորության անմիջականությունը: Եսայանի բնանկարների մեծ մասին բնորոշ են մանր, մասնատված վրձնումները: Ահա դրանցից մեկը՝ «Աշուն» կտավը (1946), որն աչքի է ընկնում թեթև, օդալից տարածությամբ, գունային խաղով: Մասնատված վրձնահարվածները ստեղծում են օդի թրթռունության պատրանք: Եսայանն այս կտավում օդով հագեցած, նրբերանգներով հարուստ մթնոլորտ է ստեղծել: «Կեսօր» աշխատանքում (1946) նա ևս դիմել է իմպրեսիոնիզմի եղանակին` վերարտադրելով ծառերի ճյուղերի արանքից ընկնող արևի ճառագայթների փայլը: Նկարն իմպրեսիոնիստական պայծառ, թարմ գույներով է հագեցած:
«Արզնիի բնանկար» աշխատանքը (1940-ական թթ.) լի է անսովոր թարմությամբ: Այս ստեղծագործության մեջ զգացվում է Կլոդ Մոնեի բնանկարների ազդեցությունը:
Բնությունից ստացած թարմ ու անմիջական տպավորությամբ է կատարված «Բնանկար. Մայիս» աշխատանքը (1954), որը նուրբ ու թափանցիկ գույների խաղով ստեղծված, լավատեսական ու բանաստեղծական մի պատկեր է: Մեկ այլ հետաքրքիր գործ` «Զբոսայգում. Արզնի» աշխատանքը (1975) իր այգու փարթամ, կանաչ ծառերով, գունային թարմությամբ մեզ հիշեցնում է Կլոդ Մոնեի մի շարք բնանկարները: Սակայն պետք է նշել, որ ֆրանսիացի վարպետը, ի տարբերություն Եսայանի, չի խուսափել իր բնանկարներում մարդկային կերպարները ամբողջական ներկայացնելուց և անհատականացրել է դրանք: Նրա բնանկարներում մարդու ներկայությունը դիտվում է որպես բնապատկերի ներդաշնակ ու անբաժան մաս:
Եսայանի վերջին շրջանի գործերից է «Ծիրանի ծառ» բնանկարը (1976): Այս իմպրեսիոնիստական բնանկարում ծիրանենիների ծաղկաթերթերն ասես ձուլվել են ամպերին, հալվել օդում:
Այսպիսով, թարմ շնչով, երանգավորման նուրբ զգացումով, թափանցիկությամբ, մեղմությամբ, անմիջական վերարտադրությամբ և լիրիկականությամբ են աչքի ընկնում Խաչատուր Եսայանի իմպրեսիոնիստական, օդով լցված բնանկարները:
Աղբյուրներ`
- Ներսիսյան Լեմս, Բնանկար, Երևան, «Զագակ 97», 2011:
- Гюрджян Габриель, Зрелость – «Литературная Армения», Ереван, 1959, № 5, стр. 110-113.
- Հովհաննիսյան Ռ., Հայրենի բնության գովերգուն – «Սովետական Հայաստան», Երևան, 1959, 13 հոկտեմբերի, էջ 4:
- Սիլվիա Մանուչարյան, Մագիստրոսական ատենախոսություն, Ե., 2014:
Թողնել մեկնաբանություն