Խաչը, որպես քրիստոնեական հավատի խորհրդանիշ, կարևոր տեղ է զբաղեցնում Հայաստանի միջնադարյան արվեստում: Ի տարբերություն մյուս առաքելահիմք եկեղեցիների՝ մեր եկեղեցում Սուրբ Խաչին վերաբերվող տոներն ամենաշատն են: Դրանք են՝
- Գյուտ խաչի-Խաչգյուտ
- Խաչի երևման տոն
- Խաչվերաց
- Վարագա սուրբ խաչի տոն
Գյուտ խաչի տոն – Քրիստոսի համբարձումից հետո նրա խաչափայտը գտնվում էր Գողգոթայում՝ լքված ու մոռացված: Սակայն շուտով Երուսաղեմի եպիսկոպոս Հակոբ Տեառնեղբայրն իր խնամքի տակ է վերցնում խաչափայտն ու դրանով բազում հրաշագործություններ կատարում: Բայց շուտով անհավատ հրեաները խաչափայտը թաքցնում են: 1-ին դարում Հռոմի կայսր Կլավդիոսի կինը՝ Պատրոնիկե թագուհին գալիս է Երուսաղեմ, հանդիպոմ Հակոբոս Տեառնեղբորը, տեղեկանում, որ հրեաները թաքցրել են խաչը. սակայն վերջիններս թագուհու պահանջով ցույց են տալիս խաչափայտի տեղը: Գտնվում են երեք խաչափայտ, որոնցից Քրիստոսինը ճանաչվում է նրանով, որ այն հարություն է պարգևում Պատրոնիկեի մահացած դստերը: Սա կարելի է համարել խաչի մասնակի գյուտ: Թագուհին վերադառնում է Հռոմ՝ իր հետ տանելով խաչափայտից մի մասունք: Դրանից հետո, հրեաները սպանելով Հակոբոսին, կրկին խլում են խաչափայտը ու թաքցնում: Խաչի գտնվելու վայրը մնում է անհայտ՝ մինչ խաչի բուն գյուտը, որը տեղի է ունեցել 4-րդ դարում՝ Հեղինե կայսրուհու կողմից: 327 թվ-ին, Կոստանդին կայսեր մայրը՝ Հեղինեն, Քրիստոսի խաչը գտնելու նպատակով այցելում է Երուսաղեմ: Այստեղ նա մեծ դժվարությունների է հանդիպում, քանի որ հրեաները, որոնք թշնամացած էին քրիստոնյաների դեմ, թաքցրել էին հրաշագործ Խաչափայտը: Տիրոջ խաչի տեղը գիտեր միայն Հուդա անունով մի հրեա, ով սկզբում հրաժարվում է օգնություն ցույց տալուց, սակայն 6 օրյա բանտարկությունից հետո համաձայնում է օգնել կայսրուհուն` գտնելու Գողգոթայի՝ Հիսուսի խաչվելու վայրը, որն այդ ժամանակ դարձել էր մոռացված վայր ու գործածվում էր որպես աղբատեղի: Այդ վայրում սկսվում են պեղումներ իրականացվել, որոնց արդյունքում գտնում են երեք խաչափայտ՝ Քրիստոսինը և երկու ավազակներինը: Սակայն Քրիստոսի Խաչի պատկանելությունը ոչնչով չէր փաստվում: Այդ ժամանակ թագուհու պահանջով մի մեռած պատանու բերում ու դնում են երեք խաչերից յուրաքանչյուրի վրա: Երրորդ խաչի վրա դնելուց հետո պատանին վերակենդանանում է և այդպես ճանաչվում է տերունական խաչը: Խաչափայտի գյուտից հետո Հեղինե կայսրուհին Գողգոթայում Ս. Հարություն անունով տաճար կառուցեց, որտեղ և բարձրացրեց Քրիստոսի խաչը՝ ի ցույց ժողովրդի: Հուդան էլ քրիստոնեություն ընդունելով դարձավ Երուսաղեմի Կյուրեղ եպիսկոպոս:
Հայկական եկեղեցին Գյուտ խաչի տոնը նշում է հոկտեմբերի 23-29 ընկած կիրակի օրը:
Գյուտ խաչի տոնի հետ կապված կան պատկերներ: Նկարիչներն անդրադարձել են այն բոլոր անցքերին, իրադարձություններին, որոնք կապված են Խաչի գյուտի հետ՝ սկսած Հեղինեի երազից: Վերածննդի նկարիչ Պաոլո Վերոնեզեն ունի Վատիկանում պահվող մի աշխատանք, որը կոչվում է Հեղինեի երազը. երազ, որը Հեղինեն տեսել է մինչ Երուսաղեմ ճանապարհորդելը: Հանդիպում է նաև այն տեսարանը, երբ ապագայի Կյուրեղ եպիսկոպոսին՝ Հուդային տանջանքների են ենթարկում, որպեսզի հայտնի խաչի գտնվելու վայրը: Պիերո դելլա Ֆրանչեսկան ունի մի աշխատանք, որը կոչվում է «Հուդայի խոշտանգումները»:
Սակայն առավել շատ հանդիպում է հենց այն տեսարանը, երբ պեղումներ են իրականացվում Գողգոթայում՝ խաչափայտը գտնելու նպատակով: Այս դեպքում հիմնականում ներկայացվում են պեղումներ իրականացնող անձինք, նաև այս տեսարանին ականատես մարդիկ և Հեղինե կայսրուհին: Կարող է պատկերվել պատանին՝ արդեն Քրիստոսի խաչափայտի միջոցով հարություն առած, շուրջը՝ հրաշքի ականատեսները՝ զարմացած հայացքներով: Գերմանական մի քանդակ ներկայացնում է պատանուն՝ խաչի վրա, Հեղինեն մատը մեկնել է դեպի այդ պատանին, ասես ներկաներին իմաց տալու համար, որ դա է Տիրոջ խաչափայտը:
Խաչի երևման տոն– Այս տոնը կատարվում է ի հիշատակ Խաչի երևման, որը տեղի է ունեցել 351 թվ-ին, Երուսաղեմի Կյուրեղ պատրիարքի ժամանակ, երբ հանկարծ, Հոգեգալստյան օրը, օրը ցերեկով Երուսաղեմի վրա, Գողգոթայից մինչև Ձիթենյաց լեռ ընկած տարածքում, երկնքում պարզ ու տեսանելի մի հսկայական խաչի լուսեղեն պատկեր է երևում: Խաչանման լույսի ճառագումը մի քանի րոպե չտևեց, այլ երկար ժամանակ շատերը տեսան այն: Երկնային այս հրաշքի շնորհիվ շատերը սկսում են հավատալ Հիսուսին: Խաչի հրաշափառ երևման օրը սուրբ Կյուրեղի ձեռքով մկրտվում են ավելի քան 5000 հոգի ու անդամագրվում քրիստոնյա եկեղեցուն: Ուղղափառները երևման տոնը կատարում են մայիսի 17-ին, իսկ մենք՝ Զատիկից 28 օր հետո, որով այս տոնը, 35 օրվա շարժունակություն ունենալով կարող է հանդիպել ապրիլի 19-ից մինչև մայիսի 23-ը:
Սանտա Պուդենցյանա եկեղեցում կա մի տեսարան, ուր պատկերված են շառագունած երկինքը, խաչը:
Խաչվերաց– Գրաբարում խաչվերաց նշանակում է «խաչի վերացում», այսինքն՝ «խաչի բարձրացում»: Խաչվերացը Հայ Եկեղեցու հինգ տաղավար տոներց մեկն է:
Տիրոջ խաչափայտի փառավորյալ բարձրացման մեծագույն առիթը եղել է 7-րդ դարում՝ Հերակլ կայսեր օրոք: Հենց այս ժամանակ էլ տոնը ստանում է իր վերջնական հաստատումը:
614 թվ-ին Պարսկաստանի Խոսրով Փարվեզ թագավորը հարձակվում է Երուսաղեմի վրա, ավերում այն: Որպես անարգանք քրիստոնյաներին՝ Սուրբ Հարության տաճարից գերեվարում և Պարսկաստան է տարվում Տիրոջ խաչափայտը: Խաչափայտը գերության մեջ է մնում 14 տարի: Բյուզանդիայի Հերակլ կայսրը չհանդուրժեց խաչափայտի գերեվարումը: Սուրբ խաչը վերադարձնելու համար նա սրբազան պատերազմ սկսեց պարսից Խոսրով արքայի դեմ: Մի օր էլ Աստված տեսիլքով հայտնվում է կայսրին ու ասում. «Դու կհաղթես այս պատերազմում, որովհետև քո գործն արդար է»: Այդպես էլ եղավ. Հերակլը հաղթեց ու ազատագրեց Տերունական խաչը: Հայ ժողովուրդը ևս անմասն չէ խաչի ազատագրման գործում: Հաղթական զորքը Պարսկաստանից խաչը Երուսաղեմ է վերադարձնում Հայաստանի միջով անցնելով: Խաչը Պարսկաստանից հանդիսավոր թափորով նախ փոխադրվում է հայոց Կարին քաղաքը: Կարինում պարսիկները փորձ են անում կրկին վերցնել այն, սակայն հայերը հետ են մղում պարսիկների հարձակումը: Գերեդարձության ճանապարհին Խաչը գրեթե ամենուրեք բարձրացվում էր ու փառաբանվում: Հերակլ կայսրը խաչափայտը երեք տարի Կ.Պոլսում պահելուց հետո անձամբ, կառքի մեջ ծնկած, այն ձեռքերում բռնած Երուսաղեմ է տանում ու իր ուսի վրա դրած Գողգոթայի գագաթը հանելով՝ բարձրացնում է Հարության վերանորոգված տաճարում՝ ի տես բոլոր քրիստոնյաների: Խաչափայտի գերեդարձը կատարվեց 628 թվ-ին:
Ուղղափառ և կաթոլիկ եկեղեցիները խաչի վերացման (բարձրացման) տոնը կատարում են սեպտեմբերի 14-ին, իսկ մեր եկեղեցին՝ այդ ամսվա 11-17-ը ընկած կիրակի օրը: Այս տոնի հաջորդ օրը ննջեցյալների հիշատակի օրն է: Մինչ 20-րդ դարի սկիզբը Խաչվերացի տոնը կենցաղում տարածված էր Սփխեչ անունով:
Խաչվերացի տոնի հետ կապված ևս կան պատկերներ: Պիերո դելլա Ֆրանչեսկան ունի մի աշխատանք, ուր Հերակլն արդեն հաղթանակած, խաչը վերադարձնում է Երուսաղեմ: Հայկական արվեստում Խաչվերացի հետ կապված տեսարան հանդիպում է 7-րդ դ-ով թվագրվող Մրենի տաճարում: Այն հարդարում է տաճարի հյուսիսային մուտքի բարավորը: Պատկերված են 3 ֆիգուր, որոնցից կենտրոնականը կանգնեցնում է խաչը, մեկը հոգևորական է, որի ձեռքին բուլվար է, կողքին ծառ, մյուսը բարձրաստիճան անձ է, որի կողքին ձի է: Նիկոլ Թիերիի կարծիքով ձիու կողքի ֆիգուրը Հերակլ կայսրն է, բուլվարով ֆիգուրը պատրիարք Մոդեստոսը, իսկ կենտրոնական ֆիգուրը՝ նրա օգնականը: Սակայն Քրիստինա Մառանչի տեսակետի համաձայն կենտրոնական ֆիգուրը Հերակլ կայսրն է, որն այստեղ ոտաբոբիկ է կանգնած՝ որպես հեզության նշան: Ձիու կողքի ֆիգուրը Դավիթ Սահառունին է, ով մասնակցություն է ունեցել պարսկա-բյուզանդական պատերազմում: Փաստորեն համաքրիստոնեական իրադարձությունը ներկայացված է հայկական հուշարձանում:
Վարագա սուրբ խաչի տոն – Խաչի տոներից այս մեկը ամենահայեցին է. կապված է ազգային ավանդույթի հետ: Այս տոնը հայ եկեղեցին տոնում է Խաչվերացից 15 օր հետո՝ սեպտեմբերի 25-ից մինչև հոկտեմբերի 1-ը հանդիպող կիրակի օրը: Ինչպես վերը նշեցինք՝ Պատրոնիկե թագուհին, Խաչափայտից մի մասունք վերցնելով իր հետ՝ Երուսաղեմից բերում է Հռոմ: Այդ մասունքը մնում է թագուհու քրիստոնյա ժառանգների մոտ, հետո ժառանգաբար անցնում նրանցից մեկին՝ Հռիփսիմե իշխանուհուն, ով իրեն Աստծոն նվիրելով, մտնում է կուսանոց, որի մայրապետը սուրբ Գայանեն էր: Սուրբ Խաչի այս մասունքը կույս Հռիփսիմեն միշտ կրում էր իր պարանոցին, որը նրան պահում էր չարի ամեն տեսակի ներգործություններից: Երբ Դիոկղետիանոս կայսեր ժամանակ սկսվում են հալածանքները քրիստոնյաների դեմ, վանքի կույսերը խմբով գալիս են Հայաստան, բնակվում Վանի գավառի Վարագա լեռան մոտ: Սակայն շուտով նրանք այստեղ հանդիպում են իրենց հալածողներին, և Հռիփսիմեն, վախենալով որ Խաչափայտը կարող է ընկնել վերջիններիս ձեռքը, այն թաքցնում է Վարագա լեռան քարայրներից մեկում ու մյուս կույսերի հետ ուղևորվում Վաղարշապատ: Հայաստանում դարեր շարունակ գիտեին սուրբ մասունքի՝ Վարագա լեռան վրա պահվելու մասին, սակայն գտնվելու ստույգ վայրը հայտնի չէր: Խաչափայտը հայտնաբերվում է 7-րդ դարում՝ շնորհիվ երկու ճգնավոր հոգևորականների, որոնց Վարագա լեռան վրա երևում է մի պայծառ լույս՝ ճաճանչափայլ խաչի տեսքով, շուրջը 12 լուսեղեն սյուներ: Մինչ կրոնավորները վայելում էին այդ հրաշքը, խաչափայտի մասունքն իր մասնատուփով հանդերձ, ելնում է վեմից ու վեր բարձրանալով գալիս ու մտնում է Սուրբ Նշան եկեղեցի: Այստեղ մտնելով հոգևորականները տեսնում են այն՝ սուրբ սեղանի վրա, լույսով պարուրված: Այդ լույսը 12 օր շարունակ մնում է եկեղեցում:
Ներսես Տայեցի կաթողիկոսը, իմանալով այդ մասին, գալիս է Վարագ ու այն վայրում ուր երևացել են 12 սյուները, կառուցում է Վարագավանքի Վերին ու Ներքին եկեղեցիները, որոնցից Ներքինում պահվում էր Խաչափայտի մասունքը, մինչև 1021 թվ-ը, երբ Վասպուրականի Սենեքերիմ Արծրունի թագավորը, գաղթելով Սեբաստիա, իր հետ տանում է Խաչափայտի մասունքը, որն ամփոփում է Սեբաստիայի Սուրբ Նշան եկեղեցում: Երեք տարի անց սուրբ մասունքը վերադարձվում է Վարագ, հետո տեղափոխվում Խոշաբ (Նոր Վարագավանք), իսկ 17-րդ դարում վերադարձվում է Վան ու տեղ գտնում սուրբ Տիրամոր եկեղեցում: 1915 թվ-ի Եղեռնից հետո, ցավոք, Տիրոջ խաչափայտի այդ մասունքի հետքերը կորսվեցին:
Վարագա սուրբ խաչի հետ կապված գործ ունի Հովնաթան Հովնաթանյանը (18-րդ դար): Այս աշխատանքը լրացնում է նկարչի՝ Էջմիածնի տաճարում արված, սրբերին պատկերող դիմանկարների շարքը: Հռիփսիմեն այստեղ պատկերված է լուսապսակով, ձեռքին մի մեծ խաչափայտ, իսկ պարանոցին՝ Տիրոջ խաչափայտի այն մասունքը, որը միշտ ուղեկցում էր իրեն ու պաշտպանում և որն էլ նա թաքցրեց Վարագայում: Այստեղ պատկերված հրեշտակն ասես հուշում է կույսին, որ այդ մասունքը թողնի Վարագա լեռան քարայրում:
ՕԳՏԱԳՈՐԾՎԱԾ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՑԱՆԿ
- Գուշակյան Թ., Սուրբք և տոնք, Երուսաղեմ, 1939:
- Մանուկյան Ա., Հայ եկեղեցու տոները, Թեհրան, 1980:
- Տիգրանյան Ա., Խաչվերացի տոնի ավանդույթները, – «Գանձասար», 1996, № 6, Էջ 110-131:
- Манукян С., Акопян З., Ператонер А., Свет Премудрости, Армянская миниатюра, книга-календарь, 2011.
- http://www.armenianreligion.am/am/Encyclopedia_khachi_toner
- http://http://www.armenianhouse.org/babajanyan/cross-am/4.html
- http://srbocnahatakac.blogspot.am/2012/08/blog-post_20.html
- http://www.holytrinity.am/posts/view/593
Թողնել մեկնաբանություն